Kurs przetrwania w świecie relacji. Dale Carnegie i jego porady

Czy umiejętność budzenia w ludziach sympatii i zaufania jest cechą nabytą? Czy może niektórzy zostali stworzeni do bycia duszami towarzystwa, charyzmatycznymi liderami i mistrzami negocjacji, a inni mogą ich najwyżej podziwiać i pogodzić się z brakiem talentu w tych dziedzinach? Dale Carnegie, autor książki “Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi“, praktycznie nie wierzył w istnienie miękkich kompetencji, których nie można wypracować. Jeśli naprawdę chcesz zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, to po prostu się tego naucz!

Gdy ekspert przegrywa z przeciętniakiem

Od 1912 roku Dale Carnegie prowadził w Nowym Jorku kursy przemawiania. Jednak z biegiem czasu, obserwując rozwój karier swoich studentów, zdał sobie sprawę, że umiejętność klarownego wyrażania myśli i prezentowania własnych pomysłów, choć ważna, w wielu przypadkach nie wystarczy. Niektórzy wyspecjalizowani architekci, inżynierowie, księgowi, biznesmeni wciąż mieli większe problemy z odniesieniem sukcesu niż ich przeciętni koledzy po fachu. Dlaczego? Po prostu wielu pracodawców mając do wyboru eksperta oraz kogoś, kto oprócz średniej (ale wystarczającej) wiedzy miał też ujmującą osobowość, decydowała się na zatrudnienie tego drugiego. Podobnie było w przypadku zawierania umów biznesowych, a nawet w przypadku prowadzenia przedsiębiorstw. Nawet najlepsza strategia rozwoju firmy mogła nie wystarczyć do zmotywowania pracowników, jeśli szef nie był przez nich lubiany, a zamiast stosowania konstruktywnej krytyki nieustannie podkopywał w swoich podwładnych poczucie własnej wartości.

Przyjaźń, negocjacje, krytyka

Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich słuchaczy, Dale Carnegie zaczął więc uzupełniać swoje kursy o rady dotyczące szeroko rozumianych relacji interpersonalnych – przydatne zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Początkowo opracowana przez niego lista porad mieściła się na jednej kartce. Carnegie wciąż zgłębiał jednak temat, przeprowadzając rozmowy, czytając podręczniki do psychologii i analizując biografie słynnych polityków, wynalazców, a nawet gwiazd kina. Było jasne, że ich sukces nie byłby możliwy bez zdolności nawiązywania kontaktów i owocnej współpracy z innymi. Carnegie opracował wówczas odpowiedzi na cztery pytania, jakie powinien sobie zadać każdy, kto również chce osiągnąć sukces zawodowy albo po prostu cieszyć się udanym życiem rodzinnym i towarzyskim:

– jakie są podstawowe reguły, których należy przestrzegać w kontaktach interpersonalnych?
– co można zrobić, żeby inni darzyli nas sympatią?
– w jaki sposób przekonywać innych do swoich racji?
– jak wpływać na zmianę zachowania innych, nie raniąc ich swoją krytyką?

Wciąż na czasie

Owocem tych analiz był podręcznik, który w niewielkim nakładzie ukazał się w 1937 roku. Choć autor zdawał sobie sprawę, że taki poradnik pomoże słuchaczom jego wykładów, ani on, ani nikt z jego wydawców nie spodziewał się aż tak gigantycznego sukcesu. Dzisiaj książka “Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” to już klasyka: dzieło wielokrotnie tłumaczone na języki obce i sprzedane w milionach egzemplarzy. Co więcej, mimo upływu kilkudziesięciu lat konkretne i proste (a zarazem odkrywcze!) rady przedstawione w podręczniku Carnegie’go nie straciły swojej aktualności. Bo może czasy się zmieniły, ale natura ludzka pozostała ta sama…